Rady jak optimalizovat web
Optimalizace pro vyhledávače je služba, která v poslední době nabírá na důležitosti. Vznikají další a další weby, ale první místo je pořád jen jedno a kažný na něm chce být. Z vlastní zkušenosti můžu popsat, které věci mají větší či menší význam pro optimalizaci. Zjednodušeně řečeno platí, buďte pravdiví, jednodušší a nesnažte se Vaše klíčové slovo protlačit. Střídmé použití klíčového slova je lepší než přesycení klíčovou frází. Budu se zde zabývat faktory na stránce (on page), t.j. vším, co můžete na stránce ovlivnit. Samotné správné vyladění stránky zpravidla vede při malé konkurenci v klíčovém slovu k prvním místům, aniž byste budovali rozsáhlou síť zpětných odkazů. Ideální je vytvořit pro každé klíčové slovo samostatnou stránku, která bude tím pádem vstupní stránka na toto slovo.
Skryté parametry stránky
Popis, klíčová slova, kódování a metatagy nejsou běžnému návštěvníkovi stránky zobrazeny, nicméně jejich správné vyplnění je důležité.
Popis stránky a klíčová slova
Popis stránky neboli meta tag description by měl obsahovat 120 - 160 znaků a klíčové slovo (k.s.) by v něm mělo být obsaženo 2x. Mám zkušenost, že nejlepší je rozdělit text do dvou vět a klíčovou frázi použít v každé z nich. Doporučuji použít k.s. i potřetí, ale ve variantě. Například dva krát použijte slovo taxi a jednou taxík nebo taxíkem. Použít jedno slovo třikrát je špatně. Správné vyplnění popisu je hodně důležité. Popis musí být jedinečný pro každou stránku na webu.
Klíčová slova jsou v poslední době pro chytré vyhledávače v podstatě nedůležitá, ale je dobré je pravdivě vyplnit pro hloupější vyhledávače. Maximum slov má být 9, ale raději jich používám míň. Pište pouze slova, která se na stránce skutečně vyskytují a nepište slova, která na stránce nejsou. Jedno slovo, které na stránce není, však může být ku prospěchu.
Kódování a ostatní metatagy
Doporučuji používat pro jakýkoli světový jazyk výhradně kódování utf-8 a většina webů u nás toto kódování skutečně používá (k 3.5.2014 cca 70% webů). Čeština se dá kódovat také v windows-1250 (cca 25% webů), které je druhé nejrozšířenější pro češtinu. Třetí, nejméně rozšířené je iso-8859-2 (cca 5% webů).
Dalším meta tagem je author, které je dobré používat, minimálně pro Vaši propagaci. Metatag robots je podle mě dobré nepoužívat, protože pokud robotům nezakážete někam přístup, tak mohou chodit všude a tento tag je tudíž nadbytečný. Soubor robots.txt je něco jiného (ten je důležitý).
Validita webu a alternativní popis obrázků
Rozhodně mějte validitní web bez chyb. Bude pro roboty čitelnější, prohlížeče nebudou mít problém stránku správně zobrazit. Stránkou s chybami si škodíte a získáváte záporné body.
Alternativní popis obrázků alt je hodně důležitý a pravdivě do něj napište co na obrázku skutečně je. Je dobré použít variantu klíčového slova, ale pouze jeden krát.
Dalšími neviditelnými prvky jsou komprese stránky (gzip), kterou je dobré používat, protože stránky jsou menší a rychleji se načítají. Také je dobré aby jako první věc poslal server odpověď v hlavičce o kódování stránky.
Viditelné parametry stránky
Titulek stránky je jedna z nejdůležitějších věcí, které je nutné vyplnit. Musí obsahovat klíčová slova a musí být jedinečný pro každou stránku na webu.
Nadpisy se na stránce musí vyskytovat ve správném pořadí a to jeden nadpis h1, který obsahuje klíčová slova. Dva až tři nadpisy úrovně h2, které obsahují každý z nich jedno klíčové slovo. Čím hlubší úroveň nadpisů na stránce použijete, tím líp.